Måndag 10/04/10

Vanlig skoldag som vanligt. Inget speciellt denna vecka inte :P ^^ Träning efteråt från 3.30 till 5.30. Fast sen så har middle school träning och eftersom att min mamma är tränaren så får jag stanna kvar till 6.30 ;) Gjorde lite läxor och så, så det gör absolut inget. Jag kunde ha valt att få skjuts hem med en kompis, men då vet jag att jag inte får lika mycket gjort xD haha

Fick en till fråga igår som jag tänkte besvara.

Betalar du själv skolmaten eller ingår det?
Jag tro det varierar lite från organisation till organisation och vad värdfamiljen tycker. Säger organisation att du inte ska behöva betala maten så ska du inté heller det, men är det så att organisation inte lovar att familjen ska betala din mat så kan du inte räkna med det, om inte värdfamiljen känner för att betala den ;)

Min organisation har att värdfamiljen måste stå för kostnaden av min skolmat, men de kan välja om de vill skicka med mig mat hemifrån eller om jag ska köpa maten i skolan. Men min värdsyster som är från Brasilien behöver betala hennes mat själv, men vi åker inte med samam organisation. Så det olika med olika organisationer.

Tänkte berätta lite om skolmaten när jag ändå skriver om den ^^

Dock så tycker jag inte skolmaten är den bästa här, det låter rätt gott, men oftasts så är den inte det och den är så onyttig xD haha

Varje dag så är det två huvudsaker att välja mellan, idag så kunde jag välja mellan tex hamburgare eller corndog som är en slags korv med typ bröd eller friterat runt i min kö. Har aldrig smakat korven och kommer nog aldrig göra det heller :P Till det så var det någon slags potatis. Som potatisbullar fast i mini miniformat. Sen var det typ fruktsallad, glass, juice och mjölk till det. Skolans mjölk finns i fyra olika smaker tror jag det är. Två av dom är vanlig mjölk fast olika fetthalter, sen finns det sedan jordgubbsmjölk och chokladmjölk...

Vi har tre olika köer beroende på vad man vill ha varje dag. Jag går oftast till en och samma, den med varierad mat ^^ :P Annars finns det en salladskö, men jag gillar inte salladen här. Det är någon slags baconimmitation som smakar äckelpäckel enligt mig som dom strör över salladen :/
Sen finns det också en pastakö där det är pasta och pizza varje dag. Pastan är tyvärr för grötig, den är oftast överkokt och fet. Så den kön är inte så populär xD haha 

Men till varje måltid serveras det alltid något slags tillbehör som potatis, ris, bröd eller något annat. Någon slags efterätt, juice och mjölk. och ibland någon slags konserverad frukt och man kan ha tur att få välja på ett äpple eller en banan. Finns det alternativet så väljer jag det istället för något annat ^^ Är van vid att äta någon frukt per dag hemma i Sverige, så när jag får tillfälle här så gör jag det :P

Min skolmat kostar 1.75 dollar tror jag det är per måltid. Det motsvarar ungefär 12 kronor. Så det är itne så dyrt ;) Men väljer jag till något som tex, en konserverad frukt och en banan så kostar det lite extra ^^ eller om jag tar dubbelt av något, men det är inte så farligt mycket ;)

Juste efter att du ätit upp så har vi en snackline, där du kan köpa glass, kakor och andra saker. Som en liten kiosk. Jag har hitintills aldrig gått dit, känns så onödigt att trycka i sig mer saker än vad jag behöver. Oftats är jag redan mätt efetr skolans lunch och då är det inte gott att trycka i sig ännu mera mat xD

Så nu har ni kanske fått reda på lite hur skolmaten ser ut här :P Om ni förstod något av mitt virrigga inlägg haha, men har ni frågor så är dte bara att fråga på. Jag svarar gärna ;)

Kram

Kommentarer
Postat av: Josefin

Intressant det där med skolmaten! Glass, jordgubbsmjölk och chokladmjölk. Vad dom hittar på ^^

2010-10-05 @ 19:03:56
URL: http://livetenligtjosse.webblogg.se/
Postat av: frida

hejsan, hoppas det är okej att jag frågar lite.



jag funderar på att åka nästa år, men jag är lite osäker. jag vill verkligen men tvekar ändå. hur kände du innan du åkte?

kan inte du säga några negativa saker om att vara utbytesstudent. alla säger nästan bara positiva men känner att jag vill vara beredd på vissa dåliga också. säg gärna några positiva och några negativa.

och till den sista saken, kan inte du ge några tips för oss som ska/funderar på att åka. tips på vad som helst.



hoppas du kan svara någon gång då du har tid:)

2010-10-05 @ 20:16:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0